30 سپتامبر 2022- معکوس نمودن یا بهبودی از دیابت نوع 2، که به عنوان حفظ سطح قند خون طبیعی به مدت حداقل سه ماه بدون استفاده از دارو تعریف می شود، نوعی جام مقدس برای محققان دیابت است. مطالعه ای که در هشتاد و دومین نشست علمی انجمن دیابت آمریکا (ADA) در نیواورلئان ارائه شد، اکنون اطلاعاتی را در مورد بالاترین نرخ بهبودی از دیابت ارائه داد و کلید این موفقیت استفاده از هوش مصنوعی بود. دکتر Paramesh Shamanna، نویسنده اصلی این مطالعه و سرپرست مرکز دیابت بنگلور در بنگلور هند، گفت: "این موفقیت بسیار بزرگی است."

برای این مطالعه، محققان از 319 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 در هند ثبت نام کردند. میانگین سنی آنها 45 سال بود، آنها به طور متوسط ​​تقریباً چهار سال به دیابت نوع 2 مبتلا بودند و میانگین HbA1c آنها حدود 9٪ بود(تست HbA1c سطح قند خون فرد را در دو یا سه ماه قبل اندازه گیری می کند). از گروه مورد مطالعه، 199 شرکت‌کننده با استفاده از یک فناوری جدید به نام درمان دقیق دوقلو( (TPT[1]، که توسط یک شرکت فناوری در Mountain View، کالیفرنیا به نام Twin Health توسعه داده شده است، درمان شدند.

درمان دقیق دوقلو

با استفاده از یک برنامه ی نرم افزاری، که شرکت آن را Whole Body Digital Twin می نامد، TPT راهنمایی های شخصی سازی شده ای را برای سبک زندگی به هر بیمار بطور اختصاصی ارائه می دهد. این نرم افزار با کمک هزاران نقطه ی داده ای که روزانه از کاربر جمع آوری می شود، یک نمایش دیجیتالی از متابولیسم منحصر به فرد کاربر را فرموله می کند و راهنمایی های فردی شیوه زندگی را در مورد عوامل مختلفی مانند تغذیه، خواب، فعالیت و تنفس ارائه می دهد. سطح قند خون کاربر بر روی یک مانیتور مداوم گلوکز (CGM) ثبت می شود. ضربان قلب، فعالیت و خواب او به وسیله ی یک ردیاب تناسب اندام ضبط می شود. اندازه گیری فشار خون به وسیله ی یک کاف فشار خون انجام می شود. کاربر برای ردیابی میزان مصرف غذا، گزارشی از مواد غذایی مصرفی خود را ثبت می کند، وزن و چربی بدن با یک ترازوی هوشمند، که یک دستگاه با فناوری پیشرفته است، اندازه گیری می شود. این دستگاه نه تنها وزن، بلکه توده بدنی، تراکم استخوان و سایر مقادیر را گزارش می‌کند. کاربران همچنین از مربیان شخصی راهنمایی دریافت می کنند. این برنامه، کالری را شمارش نمی کند و یک رژیم غذایی به معنای معمول کلمه ارائه نمی دهد بلکه بر روی چندین جنبه از سبک زندگی بیمار بطور اختصاصی مانور می دهد.

محققان گزارش دادند که پس از یک کارآزمایی شش ماهه، 83.9 درصد از شرکت کنندگانی که دوره 180 روزهTPT را به پایان رساندند، به بهبودی از دیابت بر اساس معیار انجمن دیابت آمریکا، دست یافتند. بیش از 9 نفر از هر ده بیمار(94.9 درصد) در گروهTPT ، در حالی که هیچ دارویی مصرف نمی کردند یا فقط متفورمین مصرف می کردند، به HbA1c کمتر از 6.5٪ دست یافتند. در ابتدای مطالعه، 9 شرکت‌کننده از انسولین استفاده می‌کردند، اما بعد از گذشت 90 روز، هر 9 نفر از تزریق انسولین بی نیاز شدند. درصد زمانی که کاربران در محدوده قند خون هدف سپری کردند از 53 درصد به 81 درصد افزایش یافت. به طور متوسط، اندازه ی دور کمر افراد گروه TPTتقریباً 4 اینچ (10 سانتی‌متر) کاهش یافت و آنها نزدیک به 25 پوند (11 کیلوگرم) وزن از دست دادند.

دکتر Shamanna اظهار داشت: نتایج ما پتانسیل فناوری دوقلو دیجیتال کامل بدن را برای تغییر مدیریت مرسوم مبتنی بر دارو برای دیابت نوع 2 برای معکوس نمودن دیابت نوع 2 با تغییرات سبک زندگی بدون مصرف دارو نشان می دهد. تأثیر این برنامه بر رضایت بیمار، کیفیت زندگی، و هزینه کلی مراقبت قابل توجه است و نوید قابل توجهی برای جمعیت بزرگی است که از این بیماری متابولیک در سراسر جهان رنج می برند.

شرکت Twin Health، یک آزمایش بالینی را در ایالات متحده راه اندازی کرده است که به گفته این شرکت، از دو تا پنج سال طول خواهد کشید.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/09/30/achieving-diabetes-remission-though-technology/



[1]Twin Precision Treatment